Copii stangaci la scoala

Copii stangaci la  scoala

Majoritatea elevilor stangaci au dificultati la scoala deoarece nu se acorda suficienta atentie necesitatilor lor.

Elevii stangaci deseori obtin rezultate slabe la materii precum Limba Romana, Informatica, Lucru Manual sau Desen, datorita lipsei echipamentelor speciale (stilou, linie, ascutitoare, foarfeca de stangaci) si ignorarii “stangaciei” lor de catre profesori. In acest moment, statisticile arata faptul ca circa unul din zece copii este stangaci, iar numarul lor este in crestere.

Dealtfel, este comuna practica de a diagnostica copii stangaci ca avand probleme mult mai grave – precum dislexia – ca urmare a interpretarii gresite a dificultatilor avute cu insusirea tehnicii scrisului. Se pare ca exista un ridicat nivel de ignoranta legat de aceasta problema. Multi profesori considera ca nu este necesar sa trateze copii stangaci in mod diferit de cei dreptaci si ca este suficient sa ofere explicatiile “universale”, iar stangacii trebuie sa se adapteze majoritatii. Uneori nici macar intelegerea legata de dificultatile in utilizarea banalei foarfece pentru dreptaci nu o regasim in sala de clasa. La orele de lucru manual foarfecele pentru stangaci sau macar cele simetrice sunt o raritate.

Pentru un copil care din nastere este stangaci, scrisul reprezinta un efort considerabil al mainii. Muschii mici ai mainii obosesc mai repede la stangaci decat la dreptaci. Oricum, in primele zile si luni de scoala, copiii obosesc si se plictisesc foarte repede de scris. Motiv pentru care, invatatoarea va trebui sa tina cont de faptul ca scrisul inseamna o oboseala suplimentara pentru un copil stangaci.

In general nici nu se poate vorbi despre copii stangaci ca fiind incapabili sa execute in sala de clasa aceleasi sarcini ca si dreptacii, dimpotriva ei se dovedesc a fi mai creativi deoarece sunt obligati sa depuna eforturi mai mari in ceea ce fac pentru a obtine rezultate satisfacatoare. Copilul stangaci are mai multa spontaneitate decat unul dreptaci, este mai creativ, cauta solutii noi, inedite, nu rezolva aceeasi sarcina de doua ori la fel. La testul de asociatii libere sau de povestiri cu final deschis ofera solutii inedite, neasteptate. Dar este posibil ca lucrurile sa se desfasoare mai incet, copii sa para mai neindemanatici deoarece necesitatile lor nu sunt luate in considerare in sala de clasa. Si aici nu vorbim de a oferi facilitati iesite de comun, ci in general de a le oferi sanse egale in dezvoltarea lor ulterioara. La orele de informatica copii au probleme in a utiliza mouse-ul computerului cu mana dreapta. Dificultatile lor sunt in general gresit interpretate, nu li se acorda mai mult timp sa se adapteze si sa obisnuiasca si de aici multe probleme legate de perceptia lor asupra mediului scolar.

Este evident ca exista destul de multe argumente impotriva schimbarilor de setari in computerele scolare in favoarea stangacilor, insa ar trebui sa li se acorde cel putin intelegere si un timp mai indelungat pentru efectuarea sarcinilor. In general in utilizarea mouse-ului cu mana dreapta de catre stangaci observam dificultati doar in perioada de inceput dupa care acestia devin la fel de “experti” ca si dreptacii.

Utilizarea microscopului la laboratorul de biologie sau a altor instrumente stiintifice care au reglajele pe partea dreapta prezinta aceleasi dificultati de manipulare.

La orele de Lucru manual in care se desfasoare activitati de decupat sau gatit apar problem in utilizarea ibricelor, a foarfecelor, curatatoarelor de legume, desfacatoarelor de conserve, a cutitelor zimtate. Mai tarziu, acelasi probleme le vor avea copii ca si adulti. In clasele mai mari, la scolile cu profil tehnic, la orele de traforaj sau prelucrarea metalelor sistemele de protectie ale dispozitivelor de taiat si gaurit sunt montate toate pentru cei ce le utilizeaza cu mana dreapta, stangacii fiind astfel mult mai expusi accidentelor.

Insa nu trebuie sa se exagereze pe ponderea pe care o are echipamentul neadecvat in producerea evenimentelor nedorite. De cele mai multe ori, lipsa de intelegere a cadrelor didactice si lipsa unei pregatiri minime in educarea tinerilor stangaci reprezinta marea problema. Inca mai exista scoli in Romania unde copii stangaci sunt fortati sa scrie cu mana dreapta. Daca pe vremuri lucrurile capatau forme dramatice, existand cazuri de copii carora li le lega mana stanga la spate pentru a-i dezvata de scrierea “gresita”, acum invatatorii se limiteaza la presiuni psihice pentru a forta copii sa scrie cu mana dreapta, violenta fizica fiind interzisa in scoli, insa rezultatele lor sunt la fel ca si in trecut: copilul stangaci care e fortat sa scrie cu mana dreapta va scrie urat, incet si fara tragere de inima. Din nefericire va cara acest handicap toata viata. Nu exista in invatamantul romanesc programe de training pentru invatatori in care acestia sa fie invatati la randul lor cum sa asiste copii stangaci si cum sa gestioneze problemele acestora de a se adapta mai usor la aceasta lume in majoritate dreptace. Aceast lucru are in general ca efect nedorit canalizare resurselor copiilor stangaci in directii gresite, eforturi considerabile fiind risipite pentru a se conforma majoritati si pierzand astfel din creativitatea si intuitia de care se pare ca dau dovada intr-o masura mai mare ca dreptacii. Am observat ca stangacii raspund la aceasta lume “pe dos” pentru ei canalizandu-si energiile intr-un mod extrem de eficient. Ca rezultat, un numar foarte redus de oameni au o influenta foarte mare la evolutia lumii. Stangacii au predispozitii native pentru a fi creativi in orice domeniu, artistic sau stiintific. Astfel, ei pot sa aiba inclinatii spre poezie sau arta, dar si spre fizica si matematica. [wpsc_products category_id='1' number_per_page='6']

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>